Si per a mi hi ha una manera d’entendre la dansa, aquesta l’escenifica Set of sets de la companyia catalana Guy Nader i Maria Campos. Un equip de ballarins sobre l’escenari –en aquest cas amb jerarquia coral-, una concepció de l’espectacle de ballar per ballar –sense additius narratius ni conceptuals ni del gest…-. Si a això se suma una escenografia gairebé zen -malgrat que per adaptar-se a l’espai del Xesc Forteza, la pantalla que toca embolcallar l’escenari es va haver de limitar al fons. I si, a més a més, s’hi afegeix el músic polivalent que propicia la música en directe, tot plegat fa un espectacle bellíssim, en el qual l’atenció se centra en el moviment; un moviment que es concep circular, el·líptic, en espiral, amb una idea nova de la pirouette –com ara, la cama que sosté es troba totalment plegada i l’altra estirada propiciant el volteig-. Tres ballarines i quatre ballarins 60 minuts sobre l’escenari concedint-se poques treves. No de bades, Set of sets és la joia de la corona d’aquest XIV festival PalmaDansa que ja venia avalat pels Premis de la Crítica de les Arts Escèniques 2018 com Millor Coreografia i Millor Espectacle.
Si la de la dansa folklòrica ha enlairat creadors de la talla d’Akram Khan o ha servit de formació per al reconegut Sharon Fridman, és natural que les tonades del ball de bot mallorquí arribin a la dansa contemporània. Per això, ha bastat que una reputada música mallorquina, Joana Gomila, i una sensible i investigadora coreògrafa i ballarina, Lali Ayguadé, es trobessin per posar en diàleg la música mallorquina i la dansa contemporània. Ara sí, cada una en la seva disciplina. El resultat és engrescador. Sa mateixa –“dansa popular mallorquina, de compàs ternari i que es balla a parelles”, segons el diccionari Alcover-Moll-, aconsegueix donar el mateix protagonisme al moviment dels tres músics que al dels dos ballarins. Les melodies i les lletres de Gomila alguna vegada cedeixen el pas a la música electrònica. L’escenografia –càntirs penjats i cadires cordades- símptomes d’altres temps . Així mateix, la labor de documentació de Gomila queda patent quan es passeja amb un cassette portàtil d’un temps fent sonar gravacions de persones/personatges. Testimonis orals. Quant a la dansa de Sa mateixa destaquen els moviments amples d’Ayguadé amb una gambada preciosa en plié.
A Variacions Goldberg, Jurij Konjar ens mostra el resultat de treballar un dia sí i l’altre també aquesta peça de JS Bach. A la funció, va ser interpretada pel clavecí Dani Espasa. Konjar arriba a un estudi del moviment amb una original relació entre l’estar a terra i dempeus. Altres vegades desplaçaments més assossegats, imprescindibles atesa la durada de l’espectacle i tractar-se d’un solo.
En la XIV PalmaDansa, l’Ajuntament de Palma aconsegueix pujar un esglaó en qualitat respecte a l’any passat. Ara ens queda esperar que les futures edicions segueixin la mateixa tònica.
Set of Sets.- Idea/concepte: GN|MC Guy Nader | Maria Campos. Direcció: Guy Nader. Creació/interpretació: Maria Campos, Guy Nader, Roser Tutusaus, Lisard Tranis, Héctor Plaza (Tom Weksler), Patricia Hastewell (Clémentine Télesfort), Alfonso Aguilar (Csaba Varga). Música: Miguel Marín. Il·luminació: Yaron Abulafia. Direcció tècnica: Albert Glas. Vestuari: Anna Ribera. Assistència artística: Alexis Eupierre. Assistència assaigs: Tanja Skok. Fotos: Alfred Mauve i Martí Albesa. Producció: Raqscene, Elclimamola. Coproducció: Mercat de les Flors, Festival Sismògraf, Julidans Festival. Dia: 26 d’abril.
Sa mateixa.- Creació i interpretació: Lali Ayguadé, Santi Careta, Joana Gomila, Magí Serra i Laia Vallès. Dansa: Lali Ayguadé & Magí Serra. Veu: Joana Gomila. Teclat i electrònica: Laia Vallès. Guitarra i electrònica: Santi Carreta. Llums: Irene Ferré. So: Jan Valls. Distribució: Big Story Performing Arts Services. Agraïments: Rut Pin Ninel Çam, Dorothee Elfring, Pep Ramis i l’Auditori de Barcelona. Producció & Management: Big Story Performing Arts. Dia: 28 de abril.
Variacions Goldberg.- Dansa: Jurij Konjar. Clavicèmbal: Dani Espasa. Música: Variacions Goldberg BWV988, Johann Sebastian Bach. Producció: Ministeri de Cultura Eslovè. Coproducció: Tanzquartier Wien. Agraïments: Steve Paxton, Lisa Nelson. Dia: 3 de maig.
Tots tres al TM Xesc Forteza.